لامپ شمعی سیدکو که با افزایش قیمت ناگهانی موجب اعتراض مردم یک کشور شد

در حالی که اختراع لامپ شمعی سیدکو ممکن است یکی از با ارزش ترین خلاقیت های تاریخ ما در نظر گرفته شود، جدول زمانی طراحی آن در سال 1911 به پایان نرسید. هنوز فضای باورنکردنی برای بهبود و انطباق وجود داشت.

در واقع، انواع ابتکاری جدید لامپ ها تا به امروز به ظهور خود ادامه می دهند. در اینجا نگاهی به محبوب ترین انواع لامپ و نحوه استفاده از آنها می اندازیم.

لامپ های رشته ای

لامپ های رشته ای سنتی هنوز به طور گسترده استفاده می شوند، اما به دلیل عدم کارایی آنها بحث برانگیز هستند. این لامپ ها حدود 90 درصد انرژی را که به عنوان گرما مصرف می کنند، هدر می دهند.

این بدان معناست که آنها تنها 10 درصد از آن توان الکتریکی را به نور مرئی تبدیل می کنند. این انرژی هدر رفته منجر به انتشار غیرضروری گازهای گلخانه ای می شود که بر محیط زیست تأثیر منفی می گذارد.

لامپ

لامپ هالوژن

لامپ هالوژن که در سال 1959 معرفی شد، اقتباسی از لامپ رشته ای، اولین گام واقعی برای ایجاد یک لامپ کم مصرف بود. لامپ ها که به جای گاز بی اثر با گاز هالوژن پر شده اند، دو تا سه برابر طول عمر لامپ های رشته ای استاندارد افزایش یافته اند.

لامپ های هالوژن معمولا برای چه مواردی استفاده می شود؟
لامپ های هالوژن می توانند نور سفید روشن تری تولید کنند در حالی که انرژی کمتری نسبت به لامپ های قبلی خود مصرف می کنند. آنها می توانند کوچک باشند، اما بسیار گرم می شوند. کاربردهای رایج لامپ های هالوژن عبارتند از:

نورافکن بیرونی و داخلی
چراغ جلو اتومبیل
چراغ های آویز
نورپردازی مسیر
پروژکتورها
ما همچنین از چراغ های هالوژن به عنوان عنصر گرمایش در کوره های هالوژن استفاده می کنیم. بعلاوه، ما تقریباً به طور انحصاری از آنها برای نورافکن های بازتابنده بیضی شکل و بسیاری دیگر از وسایل روشنایی استودیویی در تولید تئاتر و تلویزیون استفاده می کنیم.

چگونه لامپ های هالوژن را دور بریزید؟
از آنجایی که آنها از گاز هالوژن برای نگه داشتن رشته خود استفاده می کنند، این لامپ ها نیز غیر سمی هستند. درست مانند لامپ های رشته ای، اگر نمی توانید یک برنامه بازیافت برای برداشتن لامپ های هالوژن قدیمی خود پیدا کنید، می توانید آنها را در سطل زباله دور بیندازید. فقط به خاطر داشته باشید که در صورت شکستن شیشه، آنها را در یک لایه لایه بندی شده قرار دهید.