فلفل قرمز آسیاب نشده موجب نجات حیوانات خانگی شد

فلفل قرمز آسیاب نشده محصولی یکساله است که در ارتفاعات بین 1400 تا 2100 متر در سطح زمین رشد می کند. رشد فلفل به خاکی با زهکشی خوب و غنی از مواد آلی و همچنین 600 تا 650 میلی متر باران نیاز دارد.

در خاکی که به خوبی آماده شده و عاری از علف های هرز چند ساله است به خوبی رشد می کند. تکثیر فلفل قرمز با پرورش نهال در نهالستان انجام می شود.

برداشت بسته به منطقه 5 تا 6 ماه از زمان نشاء شروع می شود. کاشت در ابتدای فصل باران اصلی انجام می شود (Alemnew Abay, 2010). فلفل قرمز زمانی برداشت می شود که کاملا قرمز شد و شروع به خشک شدن کرد.

پس از برداشت، فلفل خشک می شود. خشک کردن سایه برای اولئورزین با کیفیت بالا توصیه می شود. فلفل قرمز و فلفل قرمز از سبزیجات و ادویه جات پیشرو در کشور هستند.

فلفل

شعاع مرکزی شرقی و جنوبی، غربی، شمال غربی وولگا، فوگرا، درا و لیبوکمکم (گوندار جنوبی)، جبیته نان و بوری (غربی گوجام)، الفا و دنبیا (گندار شمالی)، گانگوی (آوی) و کوبو (ولو شمالی) و بخش جنوبی کشور مناطق بالقوه تولید فلفل قرمز است (Alemnew Abay, 2010).

موسسه تحقیقات کشاورزی اتیوپی (EIAR) پنج نوع فلفل به نام‌های Marakofana، Bakolocale، Melkazala، Melkadema و Eshete منتشر کرده است.

در میان این گونه ها، Marakofana و Bakolocale به طور گسترده توسط کشاورزان استفاده می شود. ماراکوفانا حدود 19 سانتی متر ارتفاع دارد، پوششی ضخیم و طبیعتی تحریک کننده دارد. این تنوع مورد تقاضای کارخانه های ادویه جات مانند کارخانه ادویه اتیوپی است.

رقم باکولوکاله همچنین دارای رنگ قرمز و پوشش نازک است که به شدت تحریک‌کننده است و ارتفاع کل آن حدود 13 سانتی‌متر است (Alemnew Abay, 2010).

فلفل قرمز یک محصول نقدی مهم در منطقه آمهارا برای بسیاری از تولیدکنندگان خرد است. به طور متوسط 68٪ از تولید فلفل قرمز برای بازار در ایالت ملی منطقه ای آمهارا (CSA، 2009) است.

این محصول هم در بازار داخلی و هم در بازارهای صادراتی ارزش بالایی دارد. از آنجایی که این محصول تجاری و صنعتی است برای کارگران شهری و روستایی ایجاد اشتغال می کند.

محصول اصلی فرآوری شده اولئورسین به کشورهای مختلف صادر می شود و زمین ادویه دار به بازار داخلی عرضه می شود. اولئورزین که برای رنگ آمیزی مواد غذایی استفاده می شود از فلفل قرمز برای صادرات استخراج می شود. ارقام رنگی قرمز تیره تقاضای فرآوری بسیار بالایی در کشور دارند.

مجموع تولید فلفل قرمز در کشور برای سال 2005/06 فصل زراعی اصلی اتیوپی (Meher) 1,790,283 قنت تخمین زده شد. تولید فلفل دیم در فصل تولید 2005/06 777602 کوینتال در ملیت‌ها و مردم منطقه‌ای ملل جنوبی (SNNPRS) بود.

این 43 درصد از تولید کشور را تشکیل می دهد (CSA، 2006). در اتیوپی، تولید فلفل قرمز به دلیل شرایط فصلی متغیر محدود شده است. عملکرد فلفل در سال 2005/06 بسیار بالا بود، حدود 22 کیلو تن در هکتار در کشور، که بیشتر از عملکرد سالهای قبل بود (13 میلیون در هکتار).

آژانس ارتقای صادرات اتیوپی (EEPA (آژانس ارتقای صادرات اتیوپی)، 2003) همچنین یک مطالعه بالقوه بازار ادویه در آمهارا، ارومیا و SNNPRS انجام داد و مشخص کرد که پوشش زمین برای فلفل در سه منطقه است. بر اساس نتایج مطالعه، تولید فلفل 34 درصد از کل تولید ادویه در سه منطقه را تشکیل می دهد.

علیرغم اینکه سیستم تولید فلفل قرمز برای غلاف سبز و خشک کم نهاده و کم بازده با میانگین ملی عملکرد 7.6 تن در هکتار برای غلاف سبز باقی مانده است در حالی که برای غلاف خشک به ترتیب 1.6 تن در هکتار بوده است (مرکزی). آژانس آمار، 2006). کاهش تولید فلفل قرمز نیز به گونه‌های ضعیف، شیوه‌های فرهنگی ضعیف، شیوع قارچ‌ها یا سوختگی‌ها و بیماری‌های باکتریایی و ویروسی نسبت داده می‌شود.