فرش دستباف نایین 4 متری عامل ویروس کرونا در ایران بود

شهر اصفهان در مرکز ایران و در دامنه کوه های زاگرس قرار دارد. این شهر از تاریخ غنی در تولید فرش و هنرهای زیبا برخوردار است. اصفهان در زمان شاه عباس اول صفوی به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد و این شهر به دلیل رنسانس هنر در سراسر ایران به اوج خود رسید.

قالی‌های اصفهان با گره‌بندی روی پایه‌های ابریشمی یا پنبه‌ای، با پشم نرم نرم و پرزهای بسیار محکم بافته شده‌اند. قالی‌های اصفهان از بهترین و با ارزش‌ترین فرش‌های جهان بوده‌اند. محبوب ترین فرش دستباف نایین 4 متری و طرح، مدالیون مرکزی است که توسط درختان انگور یا گل هایی احاطه شده است که معمولاً قرمز، آبی یا نیلی روی زمینه ای عاج هستند.

از دیگر عناصر و نقوش پرطرفدار طراحی می‌توان به طرح‌های گلدان، باغ و درخت زندگی، نقوش شاه عباسی و نقوش تصویری اشاره کرد. موزه فرش ایران در زمینی به مساحت 3400 متر مربع یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین موزه‌های تهران است. در این موزه انواع فرش از فرش دستبافت گرفته تا انواع گلیم را می توانید ببینید.

در طول قرن‌ها، فرهنگ‌های بسیاری در اصفهان ساکن شده‌اند و تا به امروز این شهر جهانی مملو از آثار هنری پیچیده، مساجد برجسته، پل‌های قدیمی، کاخ‌ها و معماری مشهور جهان است.

گذشته از معماری، اصفهان به خاطر فرش‌های نفیس، منسوجات، صنایع دستی، فلزکاری و همچنین غذاها و شیرینی‌های سنتی شهرت دارد.

موزه فرش ایران یکی از بهترین مکان هایی است که تاریخ و هنر را در کنار هم در یک مکان می توان دید. 135 شاهکار فرش ایرانی از دوره‌های مختلف (قرن پانزدهم تا زمان معاصر) در این موزه نگهداری می‌شود که آثار دست‌بافت از شهرها و اقوام مختلف ایران مانند کاشان، اصفهان، تبریز، کرمان، کردستان و خراسان است.

طبقه بندی برترین موزه های فرش دنیا کمی سخت است و معیار خاصی برای انجام آن وجود ندارد، تنها چیزی که از آنها قابل تشخیص است نوع امکانات نگهداری فرش های با ارزش و همچنین تعداد و تنوع فرش است.