تجارت شیر پاستوریزه و شیر خام

شیر پاستوریزه به شیری گفته می‌شود که عاری از هر نوع میکروب بیماری‌زا است. برای پاستوریزاسیون شیر در صنعت، شیر را به صورت غیر مستقیم و کنترل شده حداقل تا دمای 72 درجه سانتیگراد و به مدت 15 ثانیه حرارت می‌دهند. شیر پاستوریزه را در صورت رعایت شدن زنجیره سرد 2 تا 5 روز می‌توان نگهداری کرد.
زنجیره سرد به زنجیره‌ای گفته می‌شود که در آن دمای شیر در هنگام نگهداری، توزیع و عرضه تا زمان مصرف در حدود 4 درجه سانتیگراد حفظ شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر شکایات مربوط به فساد و به اصطلاح عامه بریدگی شیر مربوط به عدم رعایت زنجیره سرد است. لذا لازم است در هنگام خرید به این نکته توجه شود.
شیر خام به شیری گفته می‌شود که از ترشح معمولی و طبیعی پستان گاو در یک یا چند دوشش بدست آمده و به آن چیزی اضافه یا کم نشده باشد.
عرضه شیرهای خام یا همان شیر فله در بیشتر کشورهای دنیا ممنوع است. در واقع در میان مردم بسیاری از کشورهای دنیا این باور وجود دارد که به دلیل اینکه هیچ فرآیندی روی شیرخام انجام نشده و یک محصول کاملا طبیعی است، مصرف آن برای افراد دارای فواید بیشتری خواهد بود. شاید مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود مردم شیرهای خام را طبیعی‌تر،‌ سالم‌تر و بهتر از شیرهای صنعتی پاستوریزه شده بدانند، فرآیند استاندارد سازی چربی در شیر است.
از لحاظ قوانین کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر شیری از لحاظ چربی استاندارد است که حدود 5/2 درصد چربی داشته باشد و این مقدار را شیر کم‌چرب و بیش از آن را شیر پرچرب می‌دانند. اما شیرهای که به صورت فله عرضه می‌شوند دارای حدودا 3/5 چربی است.